Kiedy trenować? Lepiej z rana czy wieczorem?

Shares
Read Carefully

Wiele osób przychodząc do mnie na konsultacje zadaje takie pytanie. Jednoznacznie ciężko jest odpowiedzieć w krótki sposób a mianowicie zależy to od tego czy jesteśmy na redukcji czy na masie i w jakich godzinach przede wszystkim możemy uczęszczać na siłownie. Jeżeli nie możesz z rana chodzić na siłownie to oczywiście i dieta i plan treningowy powinien być dostosowany do treningu wieczornego i tak samo jest z treningiem porannym.  Zakładając jedna, że mamy nieograniczony czas wolny i możemy ćwiczyć praktycznie o każdej porze to kiedy ćwiczyć lepiej?

Według badań na które sie natknąłem gdzie badano temat na 42 wczesniej nie trenujących osobach, których podzielono na osoby z rana trenujące w taki sposób że jedna grupa trenowała z rana pierw aeroby później trening siłowy kolejna grupa pierw trening siłowy a później cardio oraz na grupy trenujące wieczorem w podobnej kombinacji:

  1. Grupa, która trenowała od 7:30 do 10:00 rano i wykonywała trening cardio przed siłowym
  2. Grupa, która trenowała od 7:30 do 10:00 rano i wykonywała najpierw trening siłowy, a później cardio
  3. Grupa, która trenowała wieczorem w godzinach między 17:30 a 20:00 i wykonywała cardio przed treningiem siłowym
  4. Grupa, która trenowała między 17:30 a 20:00 i wykonywała najpierw trening siłowy, a później cardio
  5. Grupa, która w ogóle nie ćwiczyła

Okazało się, iż treningi wieczorne dawały większe korzyści a kombinacja pierw trening aerobowy a póżniej siłowy dawał zdecydowanie wieksze efekty w wydolności organizmu.

Moim osobistym zdaniem jednak nie mamy co sugerować się badaniami tego typu, gdyż takie osoby nie mają indywidualnej diety rozpisanej pod trening wieczorny czy tez poranny, mało tego tak naprawdę badania zostały przeprowadzono bardzo ogólnie a czynników zmiennych jest naprawde bardzo dużo. Miedzy innymi jeżeli byśmy chcieli spalić tkankę tłuszczową jestem przekonany ze treningi z samego rana dadzą lepsze efekty a w momencie kiedy dodamy szereg weglowodanów na noc to i trening poranny może przynieść nam naprawdę dobre korzyści. kiedyś teoria była taka iż po całym dniu jestes naładowany glikogenem oraz węglami i trening wieczorny możesz przeprowadzić najbardziej efektywnie, ale czy napewno? Osoby ciężko pracujące lub starsze po całym dniu pracy będą miały zdecydowanie wieksze problemy z treningiem mimo naładowania glikogenem. Dodatkowo są różnego rodzaju suplementy przed treningowe które o każdej porze mogą nam dać dodatkową moc przed treningiem. Mamy już XXI wiek więc odpowiednia dietą i suplementacja możemy zdziałać cuda. Toteż tak jak mówiłem nie ma się co sugerować żadnymi badaniami a ćwiczyć w momencie dla Siebie odpowiednim a dietą dostosować maksymalne efekty do zamierzonego postawionego przed sobą celu! A więc trenujcie i dbajcie  siebie !

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top